Project Silphium : Restructuring and Refocus
December 1, 2016
0

العديد من منظمات المجتمع المدني تواجه بعد حين إنجرافا إستراتيجيا، وهذا يعني أنها تركز ضمن نطاق واسع على قضية واحدة و تنسى أن هناك سياقا و بيئة متغيرة، مجتمعا يتطور، و إحتياجات تنبع من هذا التغيير. و في ذات السياق، تميل بعض المنظمات الأخرى إلى مسايرة التيار و تركز على تنويع أنشطتها بعد أن يتم إثبات وجود إحتياج فعلي في المجتمع.

أما المنظمات ناجحة على المدي البعيد، فهي قادرة على تحليل البيئة المحيطة، تقييم السياق و الإحتياجات المستقبلية وإعادة تحديد إستراتيجيتها استنادا للبيانات و ردود الفعل التي يتم إستقبالها خلال أنشطتها.

مشروع سيلفيوم كان سباقا في التركيز على تمكين المرأة في المجتمع الليبي. من خلال إعادة هيكلة المشروع مؤخرا، لقد أتيحت لنا الفرصة لإعادة تقييم أنفسنا و توجهنا و الأدوات التي بإمكانها أن تساعدنا على الوصول الى هناك.

أما بعد، فنحن سعداء أن نعلن أن مشروع سيلفيوم قد حدد تركيزه الآن على تمكين المرأة والشباب من خلال التكنولوجيا والتدريب لتشجيع مشاركتهم في الحلول المتعلقة بأجندات السلام والأمن في ليبيا.

مواءمة مع هذا الهدف، ققد دعا المجتمع العالمي إثنين من أعضاء مجلس مشروع سيلفيوم للمشاركة كمستشارين في ورشة العمل الإقليمية للدول العربية المتعلقة بالشباب و الأمن و السلام، بتنسيق من برنامج الأمم المتحدة الإنمائي واليونسكو. و قد تم إختيارهم لعرض خبراتهم في هذا المجال والإستفادة من خبرة ناشطين عرب حول العالم في تنمية آفاقهم.

خديجة حسين وعماد الدين بادي مشاركين في هذا الحدث في عمان الاسبوع المقبل 4-06 ديسمبر. نظرا لذلك، نتمنى منكم جميعا أن تشاركونا أراءكم من حيث الفرص والعوائق التي ترونها في إشراك الشباب والشابات في بناء السلام في ليبيا على النطاق بيئتك المجاورة لك, والنطاق المحلي وعلى نطاق المدن .

Many NGOs experience strategic drift, meaning they focus extensively on one issue and forget there is a changing context, demographics, and evolving needs within the society. Of course, some other organizations tend to “go with the flow” and focus on diversifying their activities after the need has been established within society.
However, successful and sustainable organizations are able to look at the environment, assess the context and the implications and redefine their scope based on data and feedback from their activities.
Project Silphium has and will always focus on women empowerment within the Libyan Society. In lights of our recent restructuring, we have had the opportunity to reassess where we are and where we would want to be and what tools would help us get there.
This is why, we are glad to announce that Project Silphium is now focusing on empowering women and youth through technology and training to contribute to solutions pertaining to the Peace and Security agendas in Libya.
Aligning with this goal, the global community has invited 2 Project Silphium board members to participate as consultants in the Arab Regional States Workshop, coordinated by UNDP and UNESCO, to both showcase their experience and benefit from other activists in the field.
Khadeja Hussein and Emad Badi will both be participating at the consultation in Amman next week 4-6 December , therefore we would be glad to receive any feedback from you as to the opportunities and barriers you see in terms of Youth Inclusion in peace building solutions in Libya.

For more information

  • https://www.youth4peace.info/
  • UN2250 http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=S%2FRES%2F2250%282015%29
  • Amman declaration http://www.un.org/en/peacebuilding/pdf/AMMAN%20YOUTH%20DECLARATION.pdf

 

Leave a Reply